Camill Leberer2022-09-29T13:26:10+00:00
Portrait Sinje Dillenkofer - Kubus. Sparda Kunstpreis 2019

Camill Leberer

b. 1953 in Kenzingen in Breisgau

lives in Stuttgart

2017 Artist in Residence, Beijing
2011 Artist in Residence, Sanskriti Foundation, Neu-Dehli
2004 Africa
1991-1992 Guest professorship at the State Academy of Fine Arts Stuttgart
1990 Lecturer at the Trier University of Applied Sciences
1987-1988 Lecturer in sculpture at the Hochschule Pforzheim
1978-1984 Studies in sculpture at State Academy of Fine Arts Stuttgart
2008 Peter-Hans-Hofschneider-Award, Kunststiftung Baden-Württemberg
1991 Sponsorship Award, City of Stuttgart
1988 Scholarship, Villa Massimo, Rom
1985 Award winner, Forum Junger Kunst at the Kunsthalle Mannheim
1984 Scholarship, Kunststiftung Baden-Württemberg
1979 Academy Prize
2022 Lichtfaden, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
2021 Glashaut, Galerie der Stadt Tuttlingen
2019 Flow, Galerie Bernd A. Lausberg, Düsseldorf (mit Wolfgang Flad)
Tauchbad, Kunsthalle Göppingen C1, Göppingen
2018 Indigoraum, Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
Selbst und Teile, Kunstverein Pforzheim
Augen-schritt, Galerie Albert Baumgarten, Freiburg
2017 Glanzstücke, Audi-Museum mobile, Ingolstadt
Selbst und Teile, Kunstverein Pforzheim
Museum Art.Plus, Donaueschingen
2016 Ponderosa Highway, Galerie am Klostersee, Lehnin
2015 Cutting Guide, Galerie Bernd A. Lausberg, Düsseldorf
2014 Pneuma / Kristall, Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
Camill Leberer – hinter dem lichtfeld ein dunkleres blau, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
Perlenlied, DavisKlemmGallery, München
2013 Anandagram, Galerie der Kreissparkasse Esslingen-Nürtingen, Esslingen
InsaGalery, Seoul
2012 Sarnarth, Galerie Bernd A. Lausberg, Düsseldorf
Sarnarth, Lausberg Contemporary, Toronto
Galerie von Braunbehrens, München
2011 Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
DavisKlemmGallery, München
Neue Arbeiten, Galerie Erhard Witzel, Wiesbaden
2010 Galerie von Braunbehrens, München
Camill Leberer. Metaphysik des aufgeklärten Materials: Zeichnungen Skulpturen und Fotografien, Kunstmuseum Stuttgart
Galerie Ihn, Seoul
Neue Arbeiten, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
2009 Lichtung – Schwebe, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
Erstaunliche Lichtung, Museum für Konkrete Kunst, Ingolstadt
Neue Arbeiten, Galerie M. Haas, Ingolstadt
2008 Pforzheim Galerie
Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
2007 Camill Leberer: (Unterstand/Gehäuse), Kunstmuseum Heidenheim
Erstaunliche Lichtung, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern
(selbst), Galerie Erhard Witzel, Wiesbaden
Gallery Ihn, Seoul
2006 Galerie Heinz Holtmann, Köln
Waßermann Galerie, München
2005 Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
2004 Galerie Erhard Witzel, Wiesbaden
Echo – Zu den Zeichnungen von Camill Leberer, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, Städtische Galerie Villa Zanders, Bergisch-Gladbach, Sprengelmuseum Hannover
2003 Museum Goch
Waßermann Galerie München
Galerie Heinz Holtmann, Köln
2002 Galerie Erhard Witzel, Wiesbaden
Dommuseum Frankfurt
2001 Galerie Beck+Priess, Berlin
Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
Galerie Heinz Holtmann, Köln
Waßermann Galerie, München
2000 Hortus conclusus, Museum Folkwang Essen, Kunstverein Freiburg
2022 Kubus. Sparda-Kunstpreis, Kunstmuseum Stuttgart
Spieglein, Spieglein…, Kunstmuseum Heidenheim
Leberer, Langenfeld, Bach, Villa Friede, Bonn
2021 Accrochage, Galerie Fetzer, Sontheim an der Brenz
Finale – Director‘s Cut, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern
Sommerzeit Galerie Fetzer, Sontheim an der Brenz
Pure Galerie Bernd A. Lausberg, Düsseldorf
Blick nach vorn – Aufbruch in die 2020er Jahre, Galerie Schlichtenmaier, Grafeneau
2020 Vorsicht Glas, Clemens-Sels-Museum, Neuss
Die Form, BcmA, Berlin
Die Illusion der Realität, Fotographische Positionen, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
Lust auf Farbe, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
2019 Leben mit Kunst – Die Sammlung Altmann, Kunstmuseum Villa Zanders, Bergisch-Gladbach
Sammlung Kunsthalle Göppingen
Großes, Kunstmuseum Heidenheim
Whats up, Galerie Schlichtenmaier, Grafenau
2018 Revisted, Städtische Galerie Villingen-Schwenningen
The world is something flat, or not, Galerie Art-Off, Offenbach
Konvolution, Osthaus Museum Hagen
2017 inszenierte Denkräume, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
Metall – es ist nicht alles Gold, was glänzt, Kunstmuseum der Stadt Pforzheim
Bestandsprobe V, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern
Homage to Modern Art, Galerie Schlichtenmaier, Grafenau
out of office, Museum für Konkrete Kunst, Ingolstadt
2016 Der Künstler und sein Ich, Staatsgalerie Stuttgart
Lost in words, Kunstraum Dreieich, Dreieich-Dreieichenhain
Vor/Nachbild, Galerie Albert Baumgarten im Morat-Institut Freiburg
FARBE bekennen, Galerie Albert Baumgarten, Freiburg
Verborgenes – Bestandsprobe III, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern
2015 SCHICHTUNGEN, Schmalfuß Berlin
Schwarz auf Weiß. Highlights aus der Sammlung Maximilian und Agathe Weishaupt und der Stiftung für Konkrete Kunst und Design, Museum für Konkrete Kunst, Ingolstadt
Imagine – 5 Jahre Kunstraum Dreieich, Kunstraum Dreieich
Private View, Städtische Galerie Villingen-Schwenningen
2014 Einknicken oder Kante zeigen? Die Kunst der Faltung, Museum für konkrete Kunst, Ingolstadt
Konstruktive Tendenzen im Südwesten, Museum Ritter, Waldenbuch
Raw materials – vom Bauwerk ins Museum, Städtische Galerie Delmhorst
Accrochage Schloss Dätzingen, Galerie Schlichtenmaier, Grafenau
2013 SPACES, Kunstraum Alexander Bürkle, Freiburg
Accrochage, Galerie Peter Zimmermann, Mannheim
Die Kunstsammlung – Szenenwechsel – Andere Werke wieder neu gesehen, Kunsthalle Göppingen
Vielfalt statt Einfalt. 20 Jahre Artothek, Städtische Galerie Villa Zanders, Bergisch Gladbach
Bestandsprobe II – Grenzerfahrung, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern
2012 Highlights II – 5 Jahre Stiftung für Konkrete Kunst und Design, Museum für Konkrete Kunst, Ingolstadt
Bis hier. 50 Jahre Kunstverein Bochum, Kunstverein Bochum
Monografie des Blaus, Galerie Schlichtenmaier, Grafenau
2011 Galerie E. Witzel, Wiesbaden
12 Künstler – 12 Wege. Ausgangspunkt Stuttgarter Kunstakademie, Galerie Schlichtenmaier, Stuttgart
Ansichten VII – Transparente Bildwelten, QuadrArt, Dornbirn
2010 Metall: Werke, Museum Biedermann, Donaueschingen
Autumn Exhibition @ The Spoke Club, Lausberg Contemporary, Toronto
Farbe, Raum, Struktur, Galerie von Braunbehrens, München
Selection, Museum Biedermann, Donaueschingen
2009 Hommage an das Quadrat, Museum Ritter, Waldenbuch
Die Gegenwart der Linie, Staatliche Graphische Sammlung,München, Neue Pinakotek München
Vom Glück zu sammeln , Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
Malen und Schreiben – Die Sammlung in Wort und Bild, Museum für Neue Kunst, Freiburg
2008 3. Biennale der Zeichnung, Kunstverein Eislingen
2007 Zeitzeichen im Raum, Kunstsammlung des Landkreises Esslingen
2006 Museum Goch
The quiete strikes of a night swimmer, Deutsche Botschaft, London
Shining-close in value, Broadbent Gallery, London
Foreign artists work, Mano Gallery, Seoul
2005 Illusion-Irritation, Waßermann Galerie, München
Neues aus den Ateliers, Galerie Heinz Holtmann, Köln
Vom Materiel zur Form, Galerie Schwarz, Greifswald
Square, Museum Ritter, Waldenbuch
Angekommen, Kunstmuseum Stuttgart
2004 Reflections, Galerie Grusemeyer, Gent
Zeichnungen, Kunstverein Wilhelmshöhe, Ettlingen
Neuerwerbungen zeitgenössischer Kunst, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
Sammlung Weißhaupt, Museum für konkrete Kunst Ingolstadt
2003 Photo-Kunst 1852-2002, Staatsgalerie Stuttgart
Heintz’s Wonderland, Dexia-Bank Luxembourg
2002 Malerei-Malerei, Galerie Heinz Holtmann, Köln
50 Jahre Kunst in Baden-Württemberg, Museum Schloß Bonndorf
Un rapport d’oeil, Galerie mueller-roth, Stuttgart
2001 Sammlung, Werke aus der Sammlung der Kunsthalle Göppingen
2000 On Paper, Abstract, Galerie Heinz Holtmann, Köln
Transformaties, Museum Het Valkhof, Nijmegen
Neupräsentation der Sammlung, Kunstmuseum Bonn
Schenkungen, Dauerleihgaben und Neuerwerbungen, Museum für Konkrete Kunst Ingolstadt

At the heart of Leberer’s oeuvre are sculptural constructions that correspond with independent groups of works from the fields of painting, graphics, and photography. His work is characterized by an interplay between the materials he uses following a dialectic principle: heavy industrial iron, for instance, meets delicate glass, transparent lacquers meet opaque paints. Whereas the pure iron surface appears rough and forbidding, gestural traces of a grinding machine lend it an iridescent, sensual effect.

In developing his work, Leberer initially engages in a phase of experimenting with different materials and artistic forms of expression, such as video, performance, and installation, followed by a process of form-finding. His early sculptures and drawings, whose organic, natural shapes unfold expressively in space, took on more solidified form toward the end of the 1980s in his distinctive iron-and-glass constructions. To this day, Leberer continues to renegotiate the themes of space and nature in various media.

Interior – Exterior

Leberer’s large sculptures such as “Lichtung” (Clearing) or “Nachbild – Lichtfaden” (Afterimage – Thread of Light) follow a particular construction principle, taking up the basic catchwords associated with a traditional understanding of three-dimensional sculpture: volume, void, and boundary. The works appear as geometric bodies that harbor an interior space. Individual surfaces are added around the skeletal frame. They describe the maximum physical extension of the object and at the same time form the material boundary to the exterior space.

Mouth-blown fluorescent tubes and cables seem like graphic accents and counteract the strict design principle. The works recall examples of modern architecture made of steel and glass that exhibit a close connection with constructive sculpture. Integrated directly into the structure of the exhibition space, they confront the viewer with their presence. The room becomes an event space in which the artwork and the visitor come face to face.

Skin

The motif of the boundary represents an essential element within the structure of Leberer’s oeuvre and he repeatedly reinterprets it in his stock of materials. Whereas solid iron emphasizes the aspect of demarcation, hermetically concealing the interior, the transparency and fragility of glass counteracts this separating function, as in the work “Glashaut 2” (Glass Skin 2). Here, incoming light refracts in the colored glass and is emitted into the interior. At the same time, artificial light from the work’s interior passes through to the outside. This osmotic exchange, which can be understood as a communicative act, is reminiscent of ways in which the human skin functions. In “Haut – Körper” (Skin Body), the artist takes up the subject of touch. His graphic sheets depict fruits and plants that cause skin irritation.

Ambivalent Space

The complex system of references manifest in the works standing freely in the space is also inscribed in the other groups of works. The photographs depict, for instance, scenic arrangements of colored glass, plants, and metal parts that follow the principle of collage. There are also detailed shots of realized objects in which the camera directs the view from the outside to the inside. In the multi-part, three-dimensional wall piece “Ambivalenter Raum” (Ambivalent Space), a shift in perspective takes place: the optical grid of painted glasses over a stainless-steel surface suggests the view out a merely imagined spatial sculpture.

What Is Looking at Me…

The small-scale wall objects in Leberer’s series “Was mich anschaut” (What Is Looking at Me) picks up on his series of “Köpfe” (Heads) from an earlier creative phase. The motif of the head touches on a key theme of sculptural work. Installing the sculptures at head level is desired here, as it results in the viewer and the work of art coming face to face. The title of the series implies an expectation of interpersonal communication. It is assumed that our own gaze triggers a reaction in the person we are facing, that is, that they will return our gaze.